Počátkem padesátých let byla postavena ve Vodochodech u Prahy nová letecká továrna,
AERO Vodochody. Jejími prvními výrobky byly licenční sovětské typy-stíhačky MiG-15,
MiG-19 a MiG-21. Největší proslulost si však AERO získalo svými konstrukcemi cvičných
tryskových letadel. Prvním v řadě byl L-29 Delfín, který v roce 1961 vyhrál v Moskvě soutěž
s konkurenčním sovětským Jak-30 a polským typem TS-11 Iskra. L-29 se stal (s výjimkou
Polska, které se rozhodlo pro svůj typ) standardním letounem tehdejší Varšavské smlouvy.
Celkem bylo vyrobeno 3568 kusů Delfína, z nichž mnoho je jich dosud ve službě po celém
světě. Nástupcem se stal typ L-39 Albatros, kterých bylo vyrobeno celkem 2844 v několika
verzích. Poslední sériově vyráběnou verzí se stal L-39MS, nyní označovaný jako L-59 Albatros. Ve
srovnání s předchozí verzí L-39ZA došlo hlavně k těmto změnám:
-zesílení konstrukce trupu
-prodloužení v přední části
-výkonnější motor DV-2
-zvětšené nádrže na koncích křídel
-možnost montáže dalších 4 přídavných nádrží
-nová vystřelovací sedadla VS-2
-automatický kontrolní a diagnostický systém
-hydraulicky ovládaný vzhůru a dozadu otvíraný překryt kabin
-rozsáhlá modernizace avioniky, vč. průhledového dispeje HUD
-podstané zlepšení výkonů - rychlost, stoupavost, nosnost
-zlepšení letových charakteristik - manévrovací schopnosti, vyšší přetížení
-zvýšení spolehlivosti a životnosti
Veškeré úsilí je nyní věnováno vývoji letounu L-159 ALCA, jehož dvomístná verze již
zahájila letové zkoušky (L-159T). Určení nového letadla je primárně lehký bitevník.
Vzhledově je sice velmi podobný svým předchůdcům, kvalitativně se však jedná o nový
letoun, který je vybaven nejmodernější avionikou a ve své prodloužené přídi má multifunční
pulsní doplerovský radar.Pohonnou jednotkou je americký motor AlliedSignal / ITEC (dříve
Garrett) F124. Pilotní prostor bude vybaven pancéřováním a pilot bude sedět na nové verzi
českého vystřelovacího sedadla VS-2B se špičkovými parametry.Pro Vzdušné síly České
republiky je objednáno zatím 72 letounů ALCA.
První exempláře L-39 MS (jak jsou označeny L-59 našeho letectva) převzal 1.letecký školní
pluk v Přerově.Stalo se tak 2.června 1992.Vojenské letectvo tehdejší ČSFR obdrželo celkem
5 letounů. Po rozdělení Československa ( a jeho letectva) došlo k redislokacím a zbylé L-39
MS Vzdušných sil Armády České republiky nyní slouží na 34.základně školního letectva v
Pardubicích. Jde o letouny trupových čísel 0004, 0005 a 0006, které tvoří roj 341. výcvikové letky. Letoun
trupového čísla 0001, který létal v národních barvách, byl vážně poškozen při přistání a nebyl opraven.
Na Slovensku létají L-39 MS trupových čísel 0002 a 0003.
Dalším odběratelem letounů se stal Egypt. Verze s úprava mi podle požadavků tohoto
zákazníka se nazývý L-59E. Objednávka na 48 strojů byla pokryta dodávkou 25 kusů v roce
1993 a zbylých 23 v následujícím roce.
Zatím posledním státem, jehož letectvo zařadilo L-59 do své výzbroje, je Tunisko. Celkem
12 objednaných letadel verze L-59T bylo vyrobeno v letech 1995 (6 kusů) a 1996, kdy byla
dodávka dokončena.
Podle zpráv v tisku vyjednává o dodávce jistého počtu L-59 v současnosti Maďarsko.